5 juni verjaardagsuitje - Reisverslag uit Calgary, Canada van Wieb en Thea Jonkman - WaarBenJij.nu 5 juni verjaardagsuitje - Reisverslag uit Calgary, Canada van Wieb en Thea Jonkman - WaarBenJij.nu

5 juni verjaardagsuitje

Door: wiebenthea

Blijf op de hoogte en volg Wieb en Thea

06 Juni 2010 | Canada, Calgary

Zaterdag,Calgary in.

Al bijtijds waren we uit bed, we wilden met het busje van de camping mee.
Dat zou om 10.00 uur vertrekken en dan ons in Calgary in het centrum afzetten.
We konden kiezen welke tijd we terug wilden, maar dat moesten we wel aangeven.
Wij besloten om voor 18.20 te kiezen en zouden wel kijken of we mee zouden gaan.
Eerst waren we net zo’n stel verdwaalden, lopend in die grote stad en kijkend waar moeten we heen.
Eerst even een Mall geprobeerd, ik ben al héél lang op zoek naar een parfum en dat zou hier in Canada heel makkelijk te krijgen zijn.
Er werd ons direct verteld dat er in down-town, niet veel open was. Niet omdat er een feestdag is, maar gewoon omdat men makkelijker en liever naar de grotere Mall’s in de andere gedeeltes van de stad gaan.

Wat zullen we doen?
Nou geen parfum zoeken en kijken welke van de bezichtingen wij interressant vonden.
Het werd Heritage Park Historical Village.
Het Heritage Park ligt aan het Glenmore Reservoir. Met de C-train (metro ) en de bus erheen.
Een openluchtmuseum met scene’s , oude gebouwen, klederdracht. Heel veel informatie over oud Canada.Het museum is er vanaf 1964. De overheid had toen geld over ivm 100 jarig bestaan en er is besloten tot het oprichten van dit park.
Er gaat een stoomtrein en een Mississippi raderstoomboot. Geen van beiden hebben we gedaan.
Wel hebben we een hoeveelheid treinstellen doorlopen, de een ouder dan de ander, luxer dan de ander.
Na een fikse hoeveelheid bezichtingen besloten we dat het tijd werd voor een maaltijd.
Hier zijn we uit eten gegaan, hoefden we vanavond niets meer te zoeken en het is Wieb z'n verjaardag!
Een heel leuk restaurant, niet helemaal authentiek, want het originele is ooit afgebrand.
Na onze maaltijd nog wat rondgelopen in de village en toen maar eens richting bus.
Net voordat we het park zouden afgaan, zagen we nog een paar winkeltjes.
Daar stonden onder drie stolpen miniatuurtjes. Ik helemaal blij, als ik nou die ene stoel en dat ene bankje kon kopen.
Nou mooi niet, of alles of niets. Dan maar niets, CA$ 200.
Dat bedrag werd me toch te gek.
Wij weer met de bus en C-train naar down-town, op naar de Calgary Tower.
Al snel waren we boven, want het was toen nog niet druk.
Veel gefilmd en gefotografeerd. Wieb heeft op het glazen plateau gestaan, ik pas helemaal aan het eind van ons bezoek.
Ik blijf het eng vinden, maar goed, verder was het geweldig om te zien.
In de verte zagen we de Rocky Mountains liggen en de buien overtrekken.
Wat vandaag valt, valt morgen niet. Want morgen gaan we daar heen.

Nog even geneusd in de shopjes en toen weer langzaamaan richting het busje.
We waren met drie Nederlandse stellen opgestapt vanochtend en zijn met drie Nederlandse en één Belgische stel weer terug gegaan. Toch wel fijn die mogelijkheid. Geen gezeur met bustijden ed. Maar gewoon een busje van de camping wat je haalt en brengt.
Wat wel een groot nadeel van Calgary is, de bussen rijden op zaterdag tot 21.00 uur en daarna zoek je het maar uit. Terwijl op vrijdag de bussen doorgaan tot 02.00 in de nacht!!
Voor Calgary zelf heb je in één dag veel te weinig tijd om die dingen te zien die je wilt doen/zien.

Vanavond nog foto’s uitzoeken en plaatsen.
En de route voor morgen en de bezienswaardigheden van onze volgende stop precies uitpluizen. We gaan nu naar Banff, maar niet voor we een stop hebben gemaakt bij de ski-pistes/ springschansen/bobsleebaan van de Olympische spelen van 1988, hier echt héél dichtbij.

Daar zullen we zonder internet zitten vier dagen, dus dat wordt alle verslagen ineen plaatsen.
Mobiel bellen weten we nog niet zeker, hangt van het netwerk af,we hebben onze belkaart nog,voor 650 minuten.

Oja,heel belangrijk:we hadden heel mooi weer!wat overigens niet voorspeld was.

• 09 Juni 2010 - 09:33

Anja: