25 sept. San Francisco bekijken, dag 1. - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Wieb en Thea Jonkman - WaarBenJij.nu 25 sept. San Francisco bekijken, dag 1. - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Wieb en Thea Jonkman - WaarBenJij.nu

25 sept. San Francisco bekijken, dag 1.

Blijf op de hoogte en volg Wieb en Thea

25 September 2018 | Verenigde Staten, San Francisco

We hadden een redelijk goede nacht die al vroeg begon, maar stopte toen de werknemers/collega's werden opgehaald. En dat zijn er nogal wat, bleek. Allemaal met auto’s die heel veel lawaai maken, dus daar werden we lekker wakker van. En de weg die hier vlak naast de camping ligt heeft dus ook al vroeg weer een nieuw begin.

Rond 09.15 is Wieb ons gaan aanmelden bij de receptie. Een niet zo’n vriendelijke mevrouw die het maar zo/zo vond dat we toch op een plekje waren gaan staan. Wat niet het juiste was, we moesten verkassen, naar de overkant. Omdat te doen heeft Wieb de camper in zijn achteruit gezet, rondje gereden en vooruit op de nieuwe plek.

Daarna zijn we op pad gegaan, eerst met jas, maar net buiten de camper besloten we dat we gezien de temperatuur onze jassen wel thuis konden laten.

Op naar de metro, een kleine 10 min lopen. Kaartje kopen, dat was de hele dag geldig.

Naar Fisherman’s Wharf. Eigenlijk al gelijk vanuit de metro liepen we de richting op waar we heen wilden. En toen zagen we in de verte een Starbucks, oftewel deze Hollanders die koffie misten konden die gaan kopen.

De koffie aan de haven, uitzicht op het water en op de stad………… zou men nog realiseren in wat voor geweldige stad ze wonen, hier in SFO? Waarschijnlijk niet, net zo min als de Rotterdammer/Amsterdammer. Het is gewoon voor hun.

Na de koffie verder op zoek naar de Hop On Hop Off, op pier 39, tijdens onze wandeling vaak een ommetje, vlak langs het water.

Al diverse keren had Wieb foto’s gemaakt, ook voor we hier in SFO waren. Het is echter de bedoeling dat ik het toestel in gebruik heb. Toen we dus bij Starbucks aan de koffie zaten en ik zelf de opmerking maakte: daar zou best een mooie foto van te maken zijn, kreeg ik als antwoord: dan doe je dat toch.

Ja Wieb, maar jij gebruikt het steeds…… en aangezien we niet beiden met het toestel kunnen lopen wordt er of niet gefilmd of geen foto’s gemaakt.

Ineens was het toestel voor mij (hoe vreemd kan het gaan). Tijdens de wandeling werd er dan ook vaak gestopt: maak eens een foto hiervan, of van dit, nee omhoog, meer naar rechts, ik wil die hekken er niet op hebben, geen personen erop. Kortom, een korte les in fotograferen, niet altijd gezellig, maar wel handig natuurlijk. Voor mij geldt echter (nog) wel dat ik alleen een stilstaand object kan fotograferen, eventuele trams of iets dergelijks die wij graag op de foto willen zien, dat moet Wieb dus doen. Met als gevolg, dat hij dus toch nog veel het toestel om zijn nek heeft. De filmcamera vergetend in de rugzak.

Rond een uur of 13.00 kwamen we bij de Hop On Hop Off aan. Uiteraard zijn daar dus meerdere ondernemingen voor die elkaar aftroeven.

We hebben er één genomen die goedkoper was ( je bent een Hollander toch ?) maar ons ook bracht op de plekken waar we wezen wilden.

We zijn met de lange rode route begonnen. Die duurde ongeveer 1 ½ uur. Wij zijn mensen die eerst de hele route doen, ondertussen kijkend wat zouden we willen zien en vervolgens of dezelfde dag of de volgende dag terug om als nog datgene te bekijken wat we willen zien.

HET hoogtepunt was gisteren de Golden Gate Bridge. Ik,Wieb, had gezegd dat we er op de fiets over heen zouden gaan, maar dat wordt hem dus niet. Totaal in de mist en een hele harde koude wind, helaas dat is einde verhaal. En om dat lopend te doen is toch wel een heel eind en daar is de tijd hier in SFO te kort voor, zouden we nog een dag moeten blijven.

Voordat we aan de tour begonnen kreeg ik (Thea) het al kouder en dat werd er niet beter op, kreeg het vest van Wieb en hij zat gewoon in een polo. Midden boven het water, zijn we er even uit geweest, ook daar wilde Wieb het vest nog niet terug, wetende wat voor koukleum ik kan zijn en op de Golden Gate Bridge was het dat zeker.

Bij terugkomst in de stad zelf hebben we in een Marine shop een jas gekocht, heerlijk warm voor zo’n dag aan het water. Uiteraard staat er San Francisco op. Tijdens de tour hebben we besloten om de volgende dag nog een keer de tour te doen en dan ruim de tijd nemen om de Japanse tuin te bekijken. Dus dat moeten we nog even uitzoeken.

Richting het metro station kwamen we een jong stel tegen dat al weer aan de terug reis begon. Even mee staan praten, hoe hun ervaringen waren en weer verder.

Toen we nog een foto stonden te maken, hoorden we Nederlands achter ons. Mooie uitzichten hebben we hier……. Dus ( uiteraard ) Wieb draait zich om en maakt een opmerking.

Ja en als je dezelfde mensen in Nederland tegenkomt loop je ze voorbij, terwijl je nu blijft staan voor een praatje ervaringen.

Ook zij hebben op deze camping gestaan, bij deze vreselijk vriendelijke mevrouw, ook zij hadden moeite om deze camping te vinden, kortom………… het ligt niet aan ons.

Bij het naar de metro lopen voelde ik mijn voeten en mijn rug goed en toch ook een behoorlijke vermoeidheid, wel een tevreden gevoel.

Na de metro moesten we nog 10 min lopen voor we bij de camper waren en ik moet zeggen de Starbucks onderweg niet het meest interessante was wat ik zag. Ondertussen met elkaar besproken wat eten we dadelijk.

Chinees werd het , een heel andere Chinese maaltijd als bij ons, maar goed, het smaakte en als we er morgen iets anders bij doen, hebben we een fatsoenlijke maaltijd.

Na ons eten werden mijn ogen steeds kleiner, nu was onze afspraak voor we op vakantie gingen, als we nu op tijd naar bed gaan, komen we er de volgende morgen ook vroeger uit. Niet wetende dat we wakker zouden worden gemaakt door opgehaalde mensen. Na een lange dag was het 21.30 dat het lampje uitging en dat we al heel snel diep onder zeil waren.