17 juni via Hazelton naar Terrace - Reisverslag uit Terrace, Canada van Wieb en Thea Jonkman - WaarBenJij.nu 17 juni via Hazelton naar Terrace - Reisverslag uit Terrace, Canada van Wieb en Thea Jonkman - WaarBenJij.nu

17 juni via Hazelton naar Terrace

Door: wiebenthea

Blijf op de hoogte en volg Wieb en Thea

20 Juni 2010 | Canada, Terrace

Donderdag

Al vrij vroeg waren we op pad.
We zijn eerst naar Hazelton gegaan ,in het Gitxsan indianen gebied. Daar was ons al over verteld door anderen, dus dat wilden we met eigen ogen zien.
Onderweg naar Hazelton zagen we weer een Coyote, heel leuk, ze staan aan de kant van de weg, zien iets en zijn verdwenen.

Hazelton:
Het is een plaatsje opgedeeld in drie aparte: het oude Hazelton,gesticht door goudzoekers,waar ook het indianenmuseum is met de oude huisjes ( long house ),daar zijn ook rondleidingen waar wij gebruik van hebben gemaakt,zeer interessant.
Er is verteld over de verschillende stammen: de adelaar, de wolf, de raaf en de orka.
Dat de Indianan niet zomaar schieten om het wild te schieten maar wat ze schieten hebben ze nodig en dan wordt ook alles gebruikt.
Indianen worden liever Native genoemd of Aboriginals. Vooral de jongere tot ong. 25 jaar vinden dat prettiger.
Het volgende verhaal gaat ook:
Bij het doodschieten van een uil en konijn………..bleef de vlieg/mug over en die beloofde ik zal je iedere zomer prikken!!!!!!!!!!!!!!

Er waren ook 15 totempalen te bekijken in Kispiox, sommige waren echt heel mooi, maar er waren er bij die al zo waren aangevreten dat er niets meer over was van de afbeeldingen en dat is wel jammer.

Uiteraard is er een winkel maar zelfs naar de prijzen kijken durfden we niet.
Bij één houtsnijpop heeft Wieb dat wel gedaan en die zette hem snel weer neer.

Het nieuwe Hazelton, is een gewoon plaatsje, eigenlijk niets bijzonder, behalve dat er ook daar nog wel iets te vinden is van de Indianen.
Dan blijft nog South Hazelton over en dat is gewoon een modern plaatsje.

Na het kopen van een beker koffie of chocomelk zijn we op zoek gegaan naar een parkeerplek om te eten en even een frisse neus te halen.
We hebben even heerlijk aan een meertje gezeten, niet super lang maar toch!
Daarna de reis vervolgd, we hoefden niet zo lang meer en het zou wel fijn zijn als we op tijd waren zodat we nog event. wat konden wassen.

Wieb kreeg echter meelij met Thea, hoe goed ze ook haar best deed, haar ogen bleven dicht vallen.
Dus uiteindelijk stopte de camper langs de kant van de weg. Wat zou je er van vinden als je eens een uurtje zou gaan slapen???
Slapen??? Zalig!!!!
Dus Thea ging op bed en Wieb heeft zich ondertussen nuttig gemaakt met foto’s, filmen en uitzoeken wat er allemaal precies op Vancouver Island te doen is!!
Zouden we nog 2 weken extra kunnen krijgen?????? Nee hoor zonder gekheid het is hier zo mooi, er blijven dingen over die je niet kunt zien, en dan hebben we er echt wel veel tijd voor uitgetrokken.

Na ons uurtje rust zijn we verder gereden. En dat was nog niet zolang, toen Wieb zag dat er een bruine beer aan de kant van de weg op een heuveltje stond te schransen.
Dus stoppen maar weer en de camera’s erbij. Maar de beer was niet van het soort, laat ik me maar eens goed laten zien.
Jammer voor ons.

Wij verder naar de camping. Het plaatsje was heel mooi, net als zoveel plaatjes dat zijn.
Maar wat is dit een afgang. Onze laatste weg was een onverharde, hier de camping?
Volgens de borden wel, dus maar verder. Na een korte tijd kwamen we bij het bord van camping. De naam klopt dus hier moet het zijn.
Als eerste zagen we allemaal campers/caravans onder plastic of hout of gewoon zo staan.
Verder heel veel boten, in alle verschillende maten en in verschillende staat van onderhoud.
Nog voordat we stil stonden bij de office, kwam er al een man naar buiten, heel vriendelijk die vroeg of we een plaats wilden voor één nacht.
Ja dus, hij de plaats gewezen, Wieb betaald en wij het dorp in op zoek naar een restaurant, dit keer hebben wij bij een Shanghai´s restaurant gegeten. Heel lekker, moesten alleen heel erg lang wachten op ons eten, want er was een grote order binnen gekomen,zeiden ze.
Heel vreem was wel, dat we besloten om event. een dessert te nemen we de rekening kregen.
Moesten we gewoon ophoepelen of hoe zat het?
Nou één ding is zeker, desserts kennen ze niet, maar volgens ons was de sluitingstijd bereikt!
Konden wij ook niets aan doen, maar goed…….

Wij zouden de enige zijn vannacht, is weer eens iets anders.
Maar bij terugkomst, bleek er een vouwcaravannetje bij te zijn gekomen. Echt een stuk kleiner als die wij ooit hadden maar met uitbouw voor en achter.
Meer komt er niet, dus erg rustig. Als het weer zich rustig houd, we staan nl. pal aan het meer, is het helemaal geweldig.
Morgen weer bijtijds op, we moeten nog boodschappen inslaan en we wilden nog een plaatsje aandoen, terwijl we hebben ontdekt dat er ook nog een wasmachine is op de volgende camping, dus daar gaan we zeker gebruik van maken.

• 20 Juni 2010 - 14:07

Mariël:

Leuk zo'n totempaal voor in je tuin!
    Missen jullie al het 'kleine' Nederland??
    Geniet nog maar de laatste 2 weken, voor je het weet zijn ze om.