24 okt. Dagje Yosemite NP. - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van Wieb en Thea Jonkman - WaarBenJij.nu 24 okt. Dagje Yosemite NP. - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van Wieb en Thea Jonkman - WaarBenJij.nu

24 okt. Dagje Yosemite NP.

Blijf op de hoogte en volg Wieb en Thea

24 Oktober 2018 | Verenigde Staten, Yosemite Valley

Vanochtend weer terug naar Yosemite, weer een schitterende dag gehad. Heel veel gezien, en zoals bij de meeste parken te weinig gezien. Als je in één dag door een park kunt rijden en genoeg hebt gezien, of je rijdt door een park en hebt behoefte aan nog een dag. Dan is het jammer als er niet meer is.

Maar we waren er vroeg, wilden we ook graag.

Sommige stukken langs de zijkant van de weg waren bedekt met een soort donker groene schilfers. Geen idee waarom.

Ook kwamen we weer langs de overhangende rots en rots/tunnel.

Opeens stak er een hert over, stopte voor de auto en ging lekker naast ons staan eten.

Rond de klok van 09.00 uur in een park vol met bezienswaardigheden, echt het fototoestel en de film camera nodig gehad.

Voor de Upper- en Lower Yosemite Fall. Helaas was het water op vanwege het seizoen.

De Bridalveil Fall was niet droog en dat is toch een machtig gezicht. Dat water wat van zo ver naar beneden valt met nu nog een flinke straal.

We zijn wel begonnen aan de Lower Yosemite Fall wandeling maar al snel hebben we het opgegeven, we komen terug als er weer water stroomt.

Met het naar de parkeerplaats lopen, hoorde we een geklop. De rumoerige jappies tot stilte gemaand. Het was een specht. Film en foto’s gemaakt en opgestuurd naar de fam. van Wieb, daar zijn natuurliefhebbers en gevraagd wat is dit? Een Noord-Amerikaanse helmspecht, handig zo’n familie lid. Kort daarvoor hadden we al een eekhoorntje zien knagen aan een nootje, kortom de natuur is heel mooi.

Veel wegen zijn omzoomd met bossages in prachtige herfst kleuren.

In Yosemite staan 2 rotsen, Half Dome en El Capitan. El Capitan is de grootste vrijstaande rots in de wereld en een stuk moeilijker te beklimmen dan de Mount Everest. Half Dome bepaald het gezicht van de Valley. Hij steekt 1600 m boven het dal uit.

Bij El Capitan zijn we wéér getuige geweest van bergbeklimmers. Een hing met hebben en houwen aan de wand en kabels naar rechts naar de ander. Het is een favoriete sport hier in Amerika, het is ook prachtig om te zien, het vertrouwen dat ze in elkaar hebben om de top te bereiken.

Ook weer een tunnel gepasseerd waar we NET door heen konden. Scheelde 12,5 cm.

Ook hele stukken met geen of verbrandde bomen gezien.

Tegen de klok van 17.00 uur neergestreken op Hodgdon Meadow, een camping richting uitgang, scheelt ons weer een eind rijden voor de laatste vakantie dag.