14 oktober, naar Arches NP. - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Wieb en Thea Jonkman - WaarBenJij.nu 14 oktober, naar Arches NP. - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Wieb en Thea Jonkman - WaarBenJij.nu

14 oktober, naar Arches NP.

Blijf op de hoogte en volg Wieb en Thea

14 Oktober 2018 | Verenigde Staten, Moab

Vandaag na een koude nacht een bezoek gebracht aan het Arches National Park.

Het was héél koud, Wieb had zelfs over zijn vest zijn jas gedaan. Ik was weer heel blij met de San Francisco jas, lekker warm. En de harde wind maakte de temperatuur nog eens lager. Nu moet ik zeggen: onze Lieve Heer heeft vreemde kostgangers, maar met de gevoelstemperatuur van ca. 10 gr. om dan met je korte broek of zelfs met korte broek en T-shirt alleen te lopen, nee bedankt.

Ook winterjassen, compleet met handschoenen en capuchon was er, variatie genoeg.

Weer een heel ander soort park als die waar we tot nu toe geweest zijn.

Deze keer niet betalen voor de entree, want we hebben de America the beautiful pass. In het hele park waren parkeerplaatsen waar je kon staan voor de uitzichten, wandelingen en sanitaire stops. Kortom meer buiten als binnen vandaag.

Het verschil met de andere parken is groot, niet te vergelijken. Ze hebben allemaal hun eigen stijl, doen niet voor elkaar onder. Dit park bevat zoals de naam al zegt, Arches, bogen. Of je kijkt er tegen aan of je moet bv. 2 uur lopen. Ze zijn ontstaan door uitslijten door water en wind. Dat is ook de reden van hun ondergang.

Tijdens een van onze stops, om foto’s te maken en van het uitzicht te genieten, zagen we een klimmer in een rots zitten. Bovenop zat er al één en toen we naderhand terug reden zagen we dat er twee bovenop waren en nog één onderweg. We zijn blijven zitten en Wieb heeft een stuk gefilmd, ook van het abseilen, leuk om te zien dat dat ook dit in dat park kan.

Onderweg kwamen we twee stukken tegen die Wieb wilde zien, maar waarvan we beiden dachten dan Wieb maar alleen.

Ik ben toen Wieb naar één van de Arches’ is geweest, (weer klimmen dacht ik) de andere kant opgelopen. De heide op. Lekker relaxed. Met het uiteindelijke naar huis gaan, zijn we toch nog een paar stukken rots tegen gekomen die we hadden overgeslagen op de heenreis.

Toen we het park inreden, rond half elf, kwamen er al auto’s uit het park. Ik zei tegen Wieb als we zo snel klaar zijn,…. nee hoor, wij brengen hier de hele dag door zei Wieb. Niet de hele dag, maar we hebben er toch een flinke tijd doorgebracht.

Toen we naar de uitgang reden zei ik tegen Wieb, je kunt je niet voorstellen, dat dit door de natuur is gevormd, deze vormen, de grilligheid, iedere rots bestaat uit twee of drie lagen, die ook duidelijk te zien zijn op de diverse foto’s die we gemaakt hebben.

Het was weer een super dag.