18 juni via New Aiyans naar Prince Rupert - Reisverslag uit Prince Rupert, Canada van Wieb en Thea Jonkman - WaarBenJij.nu 18 juni via New Aiyans naar Prince Rupert - Reisverslag uit Prince Rupert, Canada van Wieb en Thea Jonkman - WaarBenJij.nu

18 juni via New Aiyans naar Prince Rupert

Door: wiebenthea

Blijf op de hoogte en volg Wieb en Thea

20 Juni 2010 | Canada, Prince Rupert

Vrijdag

Vandaag een lange dag.
We zouden vroeg op, maar vanwege de rust op de camping zijn we pas relatief laat wakker geworden.
Een geweldig uitzicht, de zon op het water, als je de gordijnen optrekt. Een foto waard dus.

Eerst nog maar eens overleggen wel of niet via de omweg, het zou dan wel een lange rit worden, is het de moeite wel waard?
Wel dus!

Na de inkopen zijn we dan echt gaan rijden, we waren al gewaarschuwd! Er zouden geen benzine stations of iets dergelijks onderweg zijn. Nou dat is het voordeel met de camper, we hebben alles bij. Getankt was er ook al, dus geen zorgen.

De weg naar New Aiyans is er alleen bereikbaar met een auto. Het is het Nisga’a Memorial Lava Bed Provincial park , met 13 bezienswaardigheden.
Voor we echter bij 1 waren hadden we al een fikse vertraging opgelopen. De overbekende weg werkzaamheden, hier is de weg echter 2 baans, dus het was eerst links, dan rechts en dat was in ieder geval 2 maal.
Maar bij het begin van de eigenlijke rit door het park ben je dat al vergeten.
Het is er zo mooi, van alles was er te zien maar vooral de waterval, die hebben toch wel een aantrekkingskracht op ons, en de lava zelf. In de loop der jaren is er door het waaien van de wind ook aarde meegewaaid. Daar zitten dan nog wel kleine plantjes in, of alleen de zaadjes ervan.
Echt geweldig om te zien dat er op die lava die al zoveel jaren geleden daar is gekomen door een uitbarsting nieuwe planten groeien.
En waar planten groeien…………. Cirkel van de tijd nietwaar.

Wandelpaden, uitkijkpostjes, alles relatief klein maar juist daarom zo indrukwekkend.
Een hangbrug over de Skeena rivier bij plaatsje Gitwinksihlw ( City Canyon) , was geweldig om te zien.
Op diverse plaatsen konden we er uit om even de benen te strekken voor een kleine wandeling of voor de picknick. Al die plekjes hebben hun eigen Indiaanse naam, die voor ons niet of nauwelijks uit te spreken zijn. Wat wel heel grappig is, natuurlijk.
Ook zou er bij veel mogelijkheden informatie te verkrijgen zijn en konden event. vragen worden beantwoord. Helaas bleek dat de informatie die we hadden gekregen op onze vorige camping al ouder is en daardoor niet kompleet. Wat wel jammer is, nu konden we een aantal vragen niet stellen en krijgen dus ook het antwoord niet.
We hoopten ook dat we bij één van de informatie punten kaarten konden kopen en dat was wel weer leuk geweest.
In dit Provincial Park zouden we ook kans hebben op de Grizzly beren, wolven of hyena’s.
Behalve een lading muggen hebben we geen andere beesten gezien en de muggen kunnen ons gestolen worden.
Er is weer flink door ze gestoken en er wordt door ons weer gekrabt.
O nee afblijven is het advies……….nou Thea krijgt het niet voor elkaar en de bulten worden bestreden met anti jeuk………grrrrrrrrrrrrrr
Na deze prachtige rit, zijn we terug gegaan, dezelfde weg die we gekomen waren.
Helaas is daar geen andere oplossing dus we moesten wel.
Bij Terrace zijn we dus de weg naar Prince Rupert opgedraaid.
Ook hier weer door een mooie omgeving,.
Nog diverse bergtoppen die onder de sneeuw zaten, waardoor er watervallen waren ontstaan Meren met allerlei kleuren, zandbanken waar er bij één zelfs een auto op stond.
De ondergaande zon, met de wolken boven en tussen de bergen, het was gewoon geweldig om te zien.
De opkomende mist, die er nu eenmaal bij hoort!!!
Ook zonder de grote dieren was het weer een hele mooie dag met volop zon en veel natuur om ons heen
Pas tegen 20.00 uur waren we op de camping, laat voor ons doen de laatste tijd.
De aanblik van de camping is matig, we worden kritisch geloof ik maar de plaatsen zijn ruim en de opstelling is wel gezellig. Snel een magnetron hap, en dan nog een bakkie koffie.
Weer een mooie dag achter ons, deze reis is voor ons echt een hele belevenis.
Zal lang in onze herinnering blijven.
Morgen een dagje ‘rust’ we gaan Prince Rupert een beetje bekijken.