16 juni naar Smithers - Reisverslag uit Smithers, Canada van Wieb en Thea Jonkman - WaarBenJij.nu 16 juni naar Smithers - Reisverslag uit Smithers, Canada van Wieb en Thea Jonkman - WaarBenJij.nu

16 juni naar Smithers

Door: wiebenthea

Blijf op de hoogte en volg Wieb en Thea

20 Juni 2010 | Canada, Smithers

Woensdag

De tijd vliegt nu voorbij. Het is en was een lange reis, 6 weken.
We gaan aan de laatste 2 weken beginnen.
Al ontzettend veel gezien en er staan ons nog een paar leuke en interessante uitstapjes op het programma te wachten.

Na de slechte/korte nachtrust moesten we er vandaag redelijk op tijd uit.
We hadden een langere rit voor de boeg,370 km naar Smithers.
De laatste langere van onze vakantie.
De zon heeft ons op twee buitjes na, de hele dag toegelachen.
Heerlijk toch. We hebben nu al weer een hele week mooi weer.
Tot 7 juni, de eerste 2 weken hebben we mooi weer gehad.
Daarna tot deze week, koud en sneeuw. En eigenlijk was dat op een stuk waar we ook op kou rekenden en het ook wel waardeerden. Maar we zijn heel goed weg gekomen, tot nu toe.
Er zijn er al zoveel die we gesproken hebben die voor driekwart van hun vakantie of nog langer alleen maar kou en regen hebben gehad.

Maar onze reis van vandaag!
Ook nu waren er veel wegwerkzaamheden en tijdens de rit heeft Wieb mij nog wat verteld over de gebruiksnormen in het verkeer. Net als in Amerika geldt, rechts mag, links mag,rechts inhalen. Langzaam verkeer moet links,da’s logisch.
Dus voor ons simpele Europeanen, zijn en blijven dit toch vreemde dingen.
Ook heeft Danielle aan Wieb verteld dat rechts hier geen voorrang heeft, leuk als je dat al vier weken doet toch? Wie het eerst bij het kruispunt komt gaat over…………
Tja en dat kennen wij al helemaal niet!
Langs de kant van de weg hebben we diverse malen een bord zien staan met litter, max. $ 2000. Oftewel, gooi afval zo op straat en die boete kan je te wachten staan.
De straten zijn hier over het algemeen ook erg schoon. Zou Europa een voorbeeld aan kunnen nemen. Boetes bij wegwerkzaamheden verdubbelen,staat ook op borden.

Waarom de Amerikanen en de Canadezen van die grote auto’s en of campers hebben.
Ze gaan in ieder geval vaak een weekend weg. Met het hele gezin of met een paar anderen.
Vissen is hier heel geliefd dus de hele handel daarvoor gaat mee.
Gepensioneerde verkopen vaak hun huis en kopen daarvoor in de plaats die grote campers.
Zetten die op een aantrekkelijke camping en trekken er dan met de auto op uit naar een deel waar ze nog niet geweest zijn.,
Of nemen de camper met auto gewoon mee!
Wij kunnen ons er niets bij voorstellen, maar het gemak van deze mensen …………heerlijk om te zien.

We waren weliswaar niet zo vroeg maar toch nog zo bijtijds dat we nog hebben kunnen zonnen!!! Vakantie toch??
Terwijl we lekker in de zon zaten zagen we een hert op zijn gemak over de camping lopen.
Het blijft vreemd deze beesten zo dichtbij te zien lopen.
Na het zonnen de laptop er maar eens bijgehaald en de verhalen afgemaakt.
Het is leuk werk, jammer dat ik niet steeds het bereik heb van internet, maar dat is dan maar zo.
Ook de foto’s kunnen we wel uitzoeken vandaag maar niet plaatsen, wie weet morgen wel.
Morgen gaan we naar Terrace, via Hazelton, een plaatsje waar veel info over Indianen is en waar we ook een aantal van de huisjes kunnen bekijken. Dus hopelijk een leuke en mooie reis morgen.
Deze reis zal niet zo lang zijn, maar vanwege de bezichtigingen zullen we toch op tijd moeten vertrekken.

Mark en Regina zijn een beetje gemeen, omdat we verwachten dat we wel het een en ander te vertellen zouden hebben, hadden we hun ook gevraagd lees het svp dan hoeven we niet alles te vertellen. Nou niet dus.
Die zeggen via mail, nee hoor je vertelt het ons maar!!!! Hoeveel tijd ze er voor uit trekken om alles te horen weten we niet, maar dat moet dan ook veel zijn toch?? Eerlijk is eerlijk.